28 november 2012

Ringproblemet


Några dagar efter att sambon hade friat gick vi och valde ut ringar. Det gick ganska snabbt att välja eftersom vi visste vad vi ville ha. Det jobbiga var att behöva vänta två veckor på att få dem. När man förlovat sig vill man ju ha sin ring på en gång!

De två veckorna gick lååångsamt. När det äntligen var dags åkte vi till affären och hämtade dom, men så fort vi kom hem kände jag att något inte var rätt med min ring. Efter att ha jämfört noggrannare med sambons insåg vi att jag hade fått rätt ring, men med fel kupning. Jag skulle ha haft en halvkupad ring, men hade fått en kupad. Jag ringde direkt till butiken och de sa att jag skulle komma in på måndagen med ringen (detta var en fredag).

När jag kom tillbaka till butiken med ringen var tjejen i kassan först lite sur och undrade om det inte bara var jag som såg fel. Jag bad henne att jämföra med en annan ring och då syntes det tydligt att min ring hade fel kupning. När jag sa att det troligtvis var Classic som skickat fel ring och inte hon som beställt fel blev hon lite mer tillmötesgående. Hon kollade beställningen, och det var mycket riktigt beställt rätt men skickat fel från Classic. Hon sa att ringen skulle vara klar 4 dagar senare och bad mig komma in då. De skulle ringa om inte ringen var klar tills dess.

När det gått 4 dagar och ingen från butiken hade hört av sig åkte jag för att hämta ringen. Men då hade den inte kommit! Tyvärr fick den unga killen i kassan, som inte haft något med detta att göra, ta lite skit från mig eftersom jag blev rätt irriterad. Han kunde ju inte svara på varför de inte hört av sig när ringen inte var klar. Jag bad dem då ringa när ringen var klar istället. Några dagar senare ringde dom och drygt en månad efter att sambon friat hade jag äntligen min ring på fingret. Slutet gott, allting gott.

I efterhand har jag hört om flera i min närhet som haft problem när de beställt förlovnings- och vigselringar. Det har varit fel storlek, fel årtal graverat, gravyr på utsidan av ringen när det skulle vara på insidan, osv. Detta handlar om olika företag! De verkar inte alltid ha det så lätt i ringbranschen.. ;)

1 kommentar:

  1. Är det din förlovningsring som är på bilden?
    jätte fin! påminner om min men den blev stulen, så här såg den ut innan: http://www.guldshop.com/guldring-neapel-049-ct-p-173.html .... hade dock inga problem när jag köpte den. Dem fixade ringen i rätt storlek så att den kunde bäras på fingret på ett par dagar. Så det finns hopp :)

    SvaraRadera