12 januari 2013

Litet bröllop = billigt bröllop?

Det finns de som verkar tro att bara för att man väljer att ha ett litet bröllop så innebär det automatiskt att man ska ha ett s.k budgetbröllop. Så är det verkligen inte för oss. Vi kommer att ha ca 15-20 gäster och har en budget på upp till 70.000 kr. Det är mycket pengar för oss. Självklart blir vi jätteglada om vi klarar oss på 50.000 kr! Vissa saker sparar vi in på och andra saker väljer vi att prioritera, som exempelvis fotograf.

Jag tänkte dela med mig av vårt första utkast till budget. För oss är en budget ett levande dokument och därför räknar vi med att den kommer att ändras. Men här är ungefär vad vi beräknat vid ett första snabbt överslag:

  • Lokal & Bröllopsmiddag: 26 000 kr (vi väljer troligtvis ett bröllopspaket och då ingår lokalhyra, personal, dukning, blomsterdekorationer, 3-rätters middag, dryckespaket, kaffe/te, bröllopstårta, ljudanläggning, städning mm). Summan är dock beräknad på ca 21 gäster och blir det bara närmaste familjen så sjunker summan med 10 000 kr.
  • Fotograf: 10 000 kr. Vi prioriterar en riktigt duktig professionell fotograf!
  • Kläder: 8000 kr. Jag hoppas dock att mindre än hälften av denna summa ska gå till min brudklänning. Helst vill jag hitta en klänning för under 2000 kr.
  • Frisör + Smink: 3500 kr.
  • Blommor: 1000 kr.
  • Vigselring: 5000 kr. En slät ring till mig. Sambon ska bara gravera vigseldatum i sin förlovningsring.
  • Trycksaker 1000 kr. Inbjudningskort och tackkort.
  • Bröllopsnatt: 4000 kr. Vi har inte bestämt ännu om vi ska sova hemma eller på hotell. Barnen ska vara hos barnvakt oavsett.
  • Oförutsedda utgifter: 4000 kr.
      -----------------------    
      Totalt: 62 500 kr

1 kommentar: